המרדף האקדמי של מיכלאנג'לו מהכיפה של פטרוס הקדוש לחידת אדם עם שלוש רגליים

אומנות החידה:
עלייתו ונפילתו של מיכלאנג'לובמהלך הרנסנס האיטלקי, מיכלאנג'לו בואונרוטי היה לא רק אמן בעל שם עולמי, אלא גם פותר חידות מבריק.
כישרונו בחידות היה כה ידוע, עד שהאפיפיורים ברומא לעתים קרובות השתמשו בו כדי לבחון את אינטליגנציה ואמונתם של קרדינלים ונסיכים.
בשנת 1546, האפיפיור יוליוס השלישי הטיל על מיכלאנג'לו ליצור חידה לאדריכל ברמניני:
"בנה עבורי כיפה גדולה יותר מזו של כנסיית פטרוס הקדוש, אך אל תגרום לציפורים לקנן בה".
ברמניני נאבק עם החידה במשך חודשים, עד שמיכלאנג'לו חשף את התשובה:
"בנה את הכיפה הפוכה, כך שהיא תפנה כלפי מטה ואף עוף לא יוכל לקנן בה".
מיכלאנג'לו היה גם ידוע ביצירת חידות מילוליות מאתגרות.
אחת מחידותיו המפורסמות ביותר הייתה:
"יש לי ארבע רגליים בבוקר, שתיים בצהריים ואחת בערב.
מה אני?" (התשובה:
אדם).
היכולות האינטלקטואליות המדהימות של מיכלאנג'לו לא הוגבלו לפתרון חידות.
הוא היה גם ממציא, משורר ופסל.
למעשה, יצירתו המפורסמת ביותר, דוד, היא דוגמה נהדרת למיזוג בין האמנותי לאינטלקטואלי.
עם זאת, כשרונו יוצא הדופן של מיכלאנג'לו בחידות נעלם במשך השנים.
הסיבה לכך היא ככל הנראה ירידת הפופולריות של חידות בסוף המאה ה-16, כאשר האקדמיה החלה להדגיש תבונה לוגית ותרבותית.
למרות ירידת הפופולריות שלהן, חידות הן עדיין חלק חיוני מהתרבות האנושית.
הן מעודדות חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות ויצירתיות.
וסיפורו של מיכלאנג'לו מזכיר לנו שהיכולת לפתור חידות היא לא רק כישרון אינטלקטואלי, אלא גם צורה של אמנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *