המשחק שכבש את העולם – ושאלתו הבלתי פתורה
החידות של מסטרמיינד: תעלומה בלתי פתורהמאסטרמיינד, משחק לוח קלאסי, כבש את דמיונם של אנשים ברחבי העולם. מאחורי תפוצתו הנרחבת עומד סיפור מסתורי של ממציאה שעבודתו נותרה בלתי גמורה.ג'ורג' הרט פארקס, פטנטולוג ומתמטיקאי בריטי, פיתח את מאסטרמיינד באמצע שנות ה-70. הוא הגיש פטנט על המשחק ב-1970, אך נתקל בשורה של עיכובים מפאת בעיות בריאות וקשיים פיננסיים. פארקס נפטר באופן טרגי ב-1981, לפני שהצליח להשלים את המשחק.חידות מאסטרמיינד מורכבות מלוח ובקבוצה של יתדות צבעוניות. שחקן אחד יוצר "קוד סודי" בעזרת יתדות במגוון צבעים, בעוד שהשחקן השני מנסה לנחש את הקוד על ידי הנחת שורות של יתדות והערכת המשוב, שניתן בצורה של יתדות שחורות (נכון בצבע ובעמדה) ולבנות (נכון בצבע אך לא בעמדה).האתגר של מאסטרמיינד טמון ביכולת לפתור את הקוד תוך מספר נסיונות מינימלי. עם זאת, נותרה חידה אחת ללא פתרון: האם יש אלגוריתם אופטימלי לפתרון מאסטרמיינד בכל פעם?המתמטיקאים נאבקו לפתור את התעלומה הזו במשך עשרות שנים. הוכחות רבות הועלו, אך אף אחת מהן לא הייתה חד משמעית. בשנת 2005, ביל גייטס הציע פרס בסך 100,000 דולר למי שימצא את הפתרון.מסטרמיינד הפך לסמל לחידות בלתי פתורות, מזכיר לנו את עוצמתה של אובססיה אינטלקטואלית ואת המסתורין המתמשך של היצירתיות האנושית. חידותיו ממשיכות לעורר את מוחותיהם של אנשים ברחבי העולם, מותירות את החידה המרכזית של האלגוריתם האופטימלי בעינה.